Mekonomens superhelg! 25% hela helgen! Stadium member days, 25%! Intersport, 25% på hela sortimentet.

Detta var bara några exempel på företag som vid lönehelgen igår och i förrgår lockade med rabatter för att få kunderna att komma och göra inköp. Alla dessa tre butiker har både webbhandel och fysiska butiker och i detta inlägg kommer jag fokusera på vad som kan göras i de fysiska butikerna för att öka avkastningen på er kampanj.

 

Kampanjer

Att genomföra kampanjer är självklart ett mycket bra sätt att “väcka kunderna” och få dem att handla av er och vid ett specifikt tillfälle.

Det kan till exempel vara ett lager som behöver tömmas eller siffror som behöver vändas snabbt. Men det finns något mer som behöver väckas samtidigt; De anställda! Jag menar inte att de anställda generellt är trötta människor som inte gör sitt bästa. Jag menar att de anställda behöver få rätta förutsättningarna för att kunna maximera effekten monetärt av en kampanj, likt de ovan nämnda.

En fråga jag ställer mig efter den precis passerade helgen är: “Vilka förberedelser gjorde Mekonomen, Stadium och Intersport för att få största möjliga effekt av kampanjerna i helgen?”

 

“Vilka förberedelser gjorde Mekonomen, Stadium och Intersport för att få största möjliga effekt av kampanjerna i helgen?”

 

 

Att skita i matchstrategin?

Kan det var så att den enda skillnaden i informationen som gått ut till säljarna är följande: “Kommande helg har vi kampanj, så vi behöver vara några fler, vem kan jobba?” Och inget mer.

Att inte göra några förberedelser alls är samma sak som att strunta i att tala spelstrategi för ett fotbollslag inför en match och spela utan någon satt plan. Det låter helt orimligt eller hur? Det har väl aldrig hänt att en match (oavsett sport) i Sverige har spelats utan att coachen (chefen) samlat laget (sina anställa) innan matchen (öppning av butiken på morgonen när kampanjen startar)?

Men konstigt nog är det ganska vanligt att det går till precis så när det kommer till business, men inte i sportens värld. Varför är det så tror du? Är inte detta i så fall ett gigantiskt slöseri av möjligheter? Pratar ni om någon “spelarstrategi” innan er match?

 

Tips för att förvalta er kampanj

Ofta när det är kampanjer i butiken så brukar det också vara flera anställda i butiken vilket ökar än mer chansen att få en bra avkastning på kampanjen, men det ökar också risken för ett ännu sämre resultat om inte kampanjen förvaltas på ett bra sätt.

Här följer några exempel för att öka sannolikheten att få avkastning på er kampanj.

 

  • Informera och kommunicera till säljarna i god tid så de mentalt hinner förbereda sig på kampanjen.
  • Skapa en atmosfär i personalrummet som förstärker känslan av att det är något speciellt som just nu ska inträffa i er butik. Detta kan vara hänga upp flaggor, ballonger, tända ljus, musik på Spotify som fyller personalen med energi
  • Ordna tilltugg i alla möjliga former (undvik gärna godis och andra supersnabba kolhydrater som “peakar” blodsockret och sänker det lika snabbt) och laga mat så alla kan ta när de vill. Ingen behöver då gå iväg och köpa mat utanför butiken.
  • Se till att kaffemaskinen fungerar perfekt. Varför inte passa på nu och prova en ny kaffemaskin från någon av de som hyr ut dessa? Få saker väcker vilja och glädje hos anställda som ett gott kaffe. Det gör det till och med hos mig som knappt dricker kaffe.
  • Chefen för sälj (vanligen en platschef) ska vara fysiskt på plats. Detta signalerar hur viktigt ett gott resultat i kampanjen är för er som butik och grupp.
  • Du som är chef, håll ett “Prep-rally” (https://en.wikipedia.org/wiki/Pep_rally). Jag deltog själv på prep-rallys när mitt skolfotbollsslag (amerikansk fotboll) i Sugarland, Texas skulle spela match på 90-talet.  Syftet var att tagga igång publiken och de som skulle spela med cheerleading, hög musik och en entusiastisk talare.
  • I ditt “prep(aration)-rally” kan du hålla ett inspirerande tal tex för att fylla dina anställda med energi och självförtroende och stärka gruppen i denna gemensamma uppgift och detta mål.
  • Du som chef behöver också, för att hålla liv i “prep-rallyt”, även fortsätta inspirera även efter öppning och fram till kampanjen tar slut. Lägg upp en plan, hur!
  • Håll säljarna informerade om vilka produkter som säljer bäst, det kan peppa till mer försäljning.
  • Viktigt är att alla saker som finns listat ovan här, finns kvar från första till sista minuten i kampanjen. Ingen blir inspirerad av en chef som tröttnat och inte är närvarande eller kalla varmkorvar och tomma fruktkorgar i personalrummet. Vem tar ansvar att det kommer hållas efter?

 

Kom ihåg!

Lycka till med er kampanj. Kom ihåg att när kunderna börjar flöda in kan ni kan skapa stor skillnad genom att förvalta en kundlockande kampanj på bästa sätt. Ni bestämmer själva om ni vill vara den bäst säljande butiken per kund eller inte.

Lycka till vid nästa kampanj. Goda förberedelser, goda resultat.

 

Vill ni komma i kontakt med oss om detta ämne eller annat så nås vi på info@martinstenport.se

 

Med vänlig hälsning, Martin