Hej,

Visst har du någon gång hört att: “vi är alla säljare”. En del vill inte känna igen sig i detta oftast på grund av att man inte har titeln säljare i arbetsbeskrivningen eller på visitkortet. Men betyder det att du inte “säljer” något?

De tekniker säljare kan och använder, kan du ha nytta av på fritiden, även om du inte är “säljare”.  Att sälja, är att hjälpa en individ eller organisation till en ny nivå, ett eller flera steg uppåt. Detta genom att köpa en produkt eller tjänst som förbättrar något, till exempel sparar tid, ökar effektivitet etc.

 

Sälja in bio

Har du någon gång diskuterat med din kompis, sambo eller äkta hälft vilken bio ni ska ska se, vilken mat ni ska äta eller vilket resmål ni ska resa till?

Detta är tre vardagssituationer där säljegenskaper används för att att nå det resultat du vill. Du kanske tänker förhandling nu och att sälja är till stor del förhandling där du som säljer ska få så mycket av det du vill (nå ditt mål).

För du känner säkert igen situationen när din kompis kommer med förslaget och vill se en komedi på bio eller på Netflix och du hör din intre röst ropa: “nej nej inte en komedi, eller nej nej inte action-film blä!” Vill du försöka förmå denna vän att välja drama som du helst vill se?  Då startar här ditt försök att sälja in en dramafilm istället.

 

“Kundanalysen”

Vill du lyckas med ditt mål? Att få se ett drama. Då börjar du ställa frågor precis som man gör i en god kundanalys: “Ok berätta varför du just är intresserad av en komedi? “Var det längesedan du såg en komedi? Vill du se en komedi för att du känner dig lite hängig och vill uppmuntras?”. Vad är det i komedifilmer du gillar?

För att nå fram till den person du vill påverka/sälja in något till, behöver du veta bland annat hur de tänker, vilka värderingar som styr dem och alltså bakgrunden till deras beslut, annars har du svårt att övertyga med din argumentation. Jämför om en säljare skulle komma fram till dig i en butik och utan att ställa några frågor säga: “Den här ska du ha”. “Hoppsan! Ok, vad vet du om det?”, blir gissningsvis försvarsreaktionen?

Åter till valet av film tidigare. Du ställer nu fler frågor som djupare och djupare ökar din förståelse för din kompis önskan, att få se en komedi. Med frågorna du ställer, kanske du snart inser att anledningen till att hen vill se en komedi. På grund av att din kompis fått den filmen på rekommendation och därför gärna ville se den. Du inser att din vän faktiskt gillar alla slags filmer (förutom tecknat). När du nämner att filmen “Nyckeln till frihet” från 1994 har fått bästa omdöme på IMDB någonsin, då kanske denna referens väger så tungt (om hen inte sett den) även för din vän så din vän lika gärna kan se den. Trots att det inte är en komedi.

Detta var ett exempel på hur vi alla säljer i vardagen.

 

Tre killar och en trottoar

Jag fick möjlighet att använda mina säljkunskaper på cykelvägen hem från jobbet förra veckan.

Jag upptäcker en situation längs en gata i Sunnersta utanför Uppsala där jag bor, som känns lite obehaglig.

Tre killar i tio årsåldern går på trottoaren mot trafiken pratandes, någon tittar i sin telefon. Det är rusningstid och mycket bilar passerar här. Då jag cyklar här nästan varje dag, så har jag noterat hur många det är som kör denna sträcka och samtidigt är upptagna med att SMSa (med mera) med sina telefoner. Killen som går ytterst, går på trottoarkantstenen och ser absolut inte trafiken.

Jag tänker här, hur kan jag använda mina säljtekniker och göra en skillnad? Jag vill få in dem 1 meter från kanten, men jag måste få det att landa rätt i deras huvud och inte som sura gubben som säger:”hörni akta er för bilarna för sjutton”. Då kommer det kanske istället resultera i att de går PÅ gatan när jag är färdig med mitt “säljsamtal”. Här måste jag försöka vara smart.

 

Säljförsöket

Jag säger följande: “Tjena killar, på väg hem från skolan?” “Ah”, svarar de ungefär. “Har ni sett så mycket trafik det är?” “Ah”, svarar de igen. “Har ni märkt att de kör ganska nära vägkanten här ibland?” “Ah”, svarar de igen. Jag märker att de inte fattar än vart jag vill komma. “Har ni sett någon gång att de kör bil och samtidigt sitter med sina telefoner i handen när de passerar här?”. Nu kom en reaktion från en av killarna. “Ja det ser jag jätteofta. Jag berättade det för mamma och pappa förra veckan. De sa att man inte får göra det”. Ok, sa jag: “Har ni tänkt på hur lätt förare som sitter med telefonen, kan vingla till med bilen och köra på trottoarkanten?”

Jag sa inte: “så att de kör på er”. Det ville jag att de skulle inse själva.

“Jag såg att ni gick här på trottoarkanten”. Killarna nickade och säger typ: “ok ok”, och det låter som lite insikt träffat dem. Jag avslutar med: “Ha det gott killar” ,och så cyklar jag vidare. Efter 50 m vänder jag  mig om och stannar till och jag ser att de tydligt går längre in på trottoaren nu även om kanske inte en hel meter. Framgång! När jag kan använda säljteknik för att påverka säkerheten för tre killar på väg hem från skolan, det är ren lycka.