Mål!

Vissa gillar att ha tydliga konkreta mål och vissa är mer diffusa vilka resultat de vill nå.

Det finns flera olika teorier om vad som bör vara översett för att öka chansen att nå ett mål.

 

Motiverande

Har du några egna mål? I huvudet eller nedskrivna? Är målen sådana som du kommit på själv eller är det tex en chef som gett dem till dig? Om det är det sistnämnda, gör det dig motiverad? Eller kanske det precis omvända?

Just att ett mål är motiverande är oftast den största drivkraften för de flesta människor som väljer att sätta upp formella mål för sig själv. För det säger sig självt, är någonting inte tillräckligt motiverande, då är sannolikheten att jag eller du kommer vilja försöka eller än mindre kunna uppnå målet liten.

Vad kan göra målet motiverande? Det beror mycket på vem du är och vad ditt “varför” till varför du ska sträva efter målet är. Har du funderat på vad du har för drivkrafter för att nå målet? Ekonomi, välmående, status etc? Där någonstans har du svaret på hur något blir motiverande.

 

Möjligt

Vad mer är viktigt? Att målet är möjligt. Och här tycker jag det finns två olika sätt att se på “möjligt”. 1. att det är möjligt i teorin och 2. att du tror själv att det är möjligt. Tror du inte själv att det är är möjligt då hjälper det inte mycket att det är det i teorin.

Om det är möjligt men om det är svårt att verkligen tro det, vad gör du då? En sak som ofta hjälper det är att få perspektiv på målet, tala med andra som nått det målet, ha en person är bra på att vägleda dig som kan få dig att utmana dina föreställningar för att på så sätt vända från omöjligt till möjligt.

 

Påverkbart

En annan vanligen viktig faktor när du ska formalisera och sätta ett mål är att du känner att du kan påverka vägen mot målet. Att det inte finns en eller flera externa faktorer som du inte råder över själv. Det kan demoralisera vem som helst. Du kanske varit i en sådan situation någon gång själv, nuvarande tjänst eller annan? Det gäller dock här att ifrågasätta sig själv på ett sant sätt för att inte hamna i fällan där man istället skyller ifrån sig när det egentligen är en själv och ingen annan eller annat som är begränsande/hindrande.

 

Målande

Att ett mål beskrivs på ett målande sätt gör det lättare att nå ett mål. Det du gör är att du beskriver målet i ord för dig själv som hjärnan går igång på istället för kanske några enstaka konkreta siffror som inte hjärnan alls gillar lika mycket. På så sätt triggar du hjärnan på dess villkor.

 

Att komma igång mot målet

Detta kan vara riktigt svårt, att komma igång. Ibland hjälper inte det mest välformulerade målet med ovanstående guidning, det finns något som spärrar din start ändå.

Först vill jag fråga: “Varför är alla gym förhållandevis tomma i februari?” Det hänger delvis ihop med högt uppsatta mål och att man önskar nå dem snabbt.

Ofta när någon lovar att de ska komma igång med sin träning så ska det ofta ske omgående och med full styrka från dag 1 även om detta inte på något sätt kommer bidra till att ett mål nås. För när man startar göra något man inte är van vid på en för hög nivå innan en vana är formad så gör det ofta ont. Och det kommer hjärnan ihåg. “Jag tränade hårt hela förra veckan och det gjorde jätteont i kroppen, det minns hjärnan. Aj, jag vill inte göra det som gör ont, jag slutar.

Den stora utmaningen att komma igång mot sitt mål är att ta små steg i början som kontinuerligt ger små belöningar som uppmuntrar dig att fortsätta. Men att få en vana, tex bli beroende av träning, tar tid. Två månader? Tre månader? Ja kanske något sådant, det är individuellt. Och under den tiden ska det inte göra ont. Du vill att hjärnan bara sparar positiva saker som kopplas ihop med resan mot målet. Men troligen kommer du flera gånger vilja öka träningsdosen för att nå målet snabbare och det är då edu riskerar att misslyckas. Kan du hålla dig till din plan och trotsa infall att ta i mer, göra det fortare och i större mängd, då kommer du nå målet.

Lycka till med dina mål, och vi träffas gärna om du är nyfiken på egen utveckling eller företagets utveckling.

mvh Martin