Hej och god Monday!

När du ska boka möten så finns det flera saker som kan vara positiva för den fortsatta relationen med en potentiell kund. Jag ska berätta om några av mina egna regler som jag försöker hålla mig till.  Kom ihåg, se detta som en verktygslåda, alla kanske inte passar ditt sätt eller det sättet som du bokar kundmöten på.

 

  1. Inbjudan till mötet: Jag erbjuder kunden att få skicka en inbjudan till mötet. I inbjudan skriver jag mitt namn först+ kundens namn. I artighetens välmening så skriver 95% kundens namn först när de skickar ut inbjudan, men vad händer då? Jo, i kundens kalender så står det “Möte med”:  och så kundens namn. Namnet på den hen ska träffa kommer sällan med/får inte plats i “preview”. Utan kunden måste klicka in på kalendernotis för att få se vem det är hen ska ha möte med. Kan upplevas irriterande.  Därför tycker jag det kan vara enkelt för kunden om jag skriver mitt namn först.
  2. Hur mycket tid begär du?: Hur mycket tid ska du begära för mötet? Mycket vanligt är 1 timme och så är risken kanske överhängande att det drar över. Förslaget är att istället säga 1:15-1:30 (om du brukar be om en timme) och få förhandla om tiden och även kunna avsluta mötet i förtid om så är möjligt. Visst är det så att om du är tillräckligt intressant så kommer kunden vilja spendera den extra tiden med dig, men det kanske ändå knasar till kalendern för din presumtiva kund?
  3. Agenda: Även om mötet är extremt öppet till sin utformning, försök skriv en agenda till kunden även om den är så enkel som: “X berättar om sin verksamhet och utmaningar och Y berättar vilken erfarenhet och kunskap som finns om detta.
  4. Förbereda något? Fråga kunden om du ska förbereda något särskilt till ert möte. Någon särskild fråga som du inte kommer kunna svara spontant på?
  5. Proaktivitet: Ibland när du försöker boka ett möte med en potentiell kund så kan hen vara upptagen och säger kanske: “jag träffar dig gärna men först i september, det är lite mycket i pipen just nu”.  Den som skriver så kanske gärna träffar dig, men har glömt bort det när du ringer i september och ska boka mötet (eller i augusti om du förhandlade dig att få ringa då). Prova istället att sätta bokningen nu i maj istället för september, vilket ofta gör att det är mycket lättare att hitta en dag som passar er båda snabbare.
  6. Sätta tiden på telefon: På tal om att hitta ett tillfälle att ses. Att boka in ett möte görs generellt snabbast på telefon. Ofta låter det: “skicka mig några datum(tider så ska jag kolla min kalender”.  Att maila datum fram och tillbaka kan ta en evighet med massor med led-tid i varje mail som ska skickas fram och tillbaka. Men det kan fungera för vissa.

Ha en riktigt god fortsättning på din måndag!

 

mvh Martin

 

www.monday.nu

076-712 31 50