Hej

2/12 i Vinterstudion var huvudämnet prestationspsykologi/mental träning för elitidrottare. Ett antal utövare fick berätta sin bild av hur de förhåller sig bland annat till prestation, mål, krav och självförtroende. Klippet nedan sätter verkligen fingret på varför de tar hjälp med mental träning och vad det kan resultera i.

Charlotte Kalla  berättar om tiden innan hon tog hjälp med mental tränare: “Jag kände att jag hade mer inom mig men jag hade lite svårt att få till energin i rätt riktning. Det fanns krafter som jag inte fått ur mig. Den energin ville jag ta tillvara på.”

SOK:s (svenska olympiska kommittén) expert berättar att du behöver hitta de situationer som rubbar ditt fokus och därmed möjligheten att prestera och sedan träna på dessa situationer. Tillsammans återskapas känslan så det känns verkligt och så tränar vi på att hantera situationen på ett bättre sätt. Till exempel Kraven som många utövare känner när det är mästerskap på hemmaplan.

 

Detta är mycket likt till exempel en säljares vardag. En säljare kan till exempel tappa koncentration och fokus om kunder tar upp en viss invändning mot deras tjänst/produkt. Detta är mycket vanligt det har hänt alla säljare lovar jag. En vanlig kommentar jag får höra som coach är: “Säger han den invändningen då vet jag inte vad jag ska säga och jag stelnar till och blir nervös och börjar prata fort! Och stamma!”.  En annan mental spärr som kan uppkomma är när du förlorat ett antal affärer som du hade bra känsla för och så gick affärerna till någon annan konkurrent/er. Då behöver man inte vara Einstein för att förstå att det kan ställa till det i huvudet. Dessa situationer kan du återskapa med en coach och få öva på utan att kunden ska behöva titta på när du tränar. Det är precis så elitutövarna gör för att nå framgången lättare.

Klippet börjar på cirka 1.18:00

Klicka här: Vinterstudion om mental träning och prestationspsykologi

 

  • Kan du känna igen dig i tankebanorna som idrottsutövarna talar om när du ser på din arbetsroll?
  • Vilka situationer tycker du är jobbiga?
  • Vad är det som händer inom dig när det “låser sig”? Hur märks det på dig?
  • Har du några verktyg för att ta dig ur ett negativt tankemönster och för att hitta till ditt fokus igen?