Hej och God Jul!

Har du någonsin upplevt att något du gjort varit lättare eller svårare? En idrottsprestation eller en arbetsprestation? Självklart kan anledningen vara att det faktiskt var en tuffare eller enklare uppgift som gjorde att du kände så. Men det finns andra anledningar också.

 

Bolt och mållinjen

Visst du att Usain Bolt (numera fotbollsspelare) ofta tränade sina lopp på 110m istället för 100 som många av hans konkurrenter? Varför det? Hans förklaring: Om han tränade på 100m exakt så kommer hjärnan mentalt kunna stänga av tidigare och därmed signalerna till musklerna vilket skulle kunna leda till en avstannade rörelse innan han nått mållinjen, utan att han själv ville det. Är det inte verkligen spännande teorier? Kan det vara så att du och jag också är avstannande innan vi når målet? Kan du hitta någon situation där du kan ha börjat slappna av innan du varit i mål? Hur skulle du kunna undvika detta och öka din möjlighet till högre prestation?

Mental träning på löpbandet på Actic

När jag var senast på Actic på mitt lokala gym i Uppsala så testade jag två olika metoder med detta tänk för att se om jag fick någon upplevd skillnad i hur jobbigt samma prestation men med olika mentalt tillstånd och inställning.

Jag sprang intervaller på löpbandet och intervallerna var 2 min långa med 1 min vila mellan. Jag började experimentet efter en halvtimme när det började bli rejält jobbigt. Varannan intervall sprang jag och tittade på klockan med jämna mellanrum och “räknade ner” och särskilt de sista tio sekunderna på varje intervall innan hastigheten skulle sjunka. På den andra intervallen tittade jag inte på klockan alls, utan istället kollade jag så långt bort i lokalen som det gick framför mig, vilket var cirka 30 m. Jag fokuserade på en punkt på väggen och tänkte bara på den punkten och att jag skulle dit och försökte ta bort alla intryck som ljud och rörelser runtomkring mig.

Resultat?

Det blev en så stor upplevd skillnad i ansträngningen att jag först undrade om hastigheten var olika i intervallerna, hade jag ändrat den oavsiktligt? Nej så var det inte. Men min förklaring är att antagligen hade jag lyckats fokusera på en  punkt längre fram likt Bolt och få bort tankar i huvudet som påminde mig hur jobbigt och hur ont det gjorde, just där och då i intervallen, vilket fick mig att prestera bättre.

Har du varit med om detta också?

Min lunchdejt

Min lunchdejt idag berättade idag om hans olika upplevelser när han genomförde en svensk klassiker. På Lidingöloppet var han fokuserad, hade förberett sig mentalt och intalat sig själv som ett mantra att han skulle klara 2.13:00. Han hade sett framför sig hur det skulle se ut och hur han skulle känna sig och vilka röster han skulle höra när kom i mål. Han hade mentalt redan gjort loppet i huvudet och programmerat hjärnan hur verkligheten skulle komma att se ut. Han sprang in på 2.14:05 och lyckades därmed med den åtråvärda medaljen som herrar får om de springer på sub 2:15:00.

När han senare på våren efter skulle skida Vasaloppet så upplevde han en helt annan sak. Han hade inte tränat mindre mängd inför Vasaloppet än Lidingö MEN han trodde inte på sig själv på samma sätt. Han fick inte samma målbilder och känslor i kroppen som inför Lidingö. “Jag hade lätt kunnat åka 45 min fortare om jag hade varit mentalt redo som på Lidingö. “, sade han.

Slutsats

Visst är det fantastiskt hur vi kan manipulera oss själva till stordåd genom rätt tankar och likaså hur det kan bli tvärtom? Som i inlägget om Frida Hansdotter så kan aldrig en fysisk prestation aldrig förklaras med enbart fysisk träning, då så många är duktiga på att träna mycket. Givetvis spelar genetik en stor roll, men lika viktig är mentala förberedelserna, är du inställd på att verkligen leverera max? Tänk på detta nästa gång du får en utmaning.