Hur får jag mina säljare att bli bättre på mötesbokning? (del 2)

Du har kanske redan testat några av tipsen från förra veckan? Hur gick det?

Här kommer tre tips till i samma ämne, bli drottning/kung på mötesbokning!

 

Artighet

Att vara en schysst prick när du ringer till en person du inte känner lönar sig alltid jämfört med att vara en pushig säljare. Det är illa med säljare som använder: ”Jag antar att du har några minuter över, jo….”. Då slutar många att lyssna för du visar inte respekt för deras tid. Det är svårt eller i alla fall mycket svårare för en person att avspisa en säljare som visar respekt mot den potentiella kundens tid. Därför föredrar jag alltid att inleda ett säljsamtal med:”ringer jag olämpligt” efter att du har presenterat dig. Personen på andra sidan linjen ska alltid ha möjligheten att tacka nej eller välja annan tid. Denna princip funkar särskilt bra vid kallbearbetning. Och är hen upptagna, håll stafettpinnen, lås på annan tid du får ringa. Boka in en tid! Inte, ok då försöker jag imorgon förmiddag. Din tid är viktig också.

Hålla nya rutiner vid liv

När ska du ringa kalla samtal? Någon gång ibland? När du känner för det? När du behöver för att du inte har några bokade kundmöten? Det självklara svaret är givetvis inget av ovanstående utan på rutin med en tydlig planering. Lås förslagsvis en till två segment i din Outlook varje vecka 1 eller 2 timmar som är heliga. Dessa tider ska du bestämma dig för att alltid ringa samtal som ska leda till mötesbokning för att skapa affärsmöjligheter kontinuerligt. Om du väljer att ringa dessa samtal när du inser att du inte har några bokade kundmöten då är det försent för du kommer ha en startsträcka innan det blir affärer eftersom en säljcykel ofta tar tid. Kom ihåg att det är svårt att hålla kvar vid en ny vana om du inte gör det varje vecka. Så fort du avviker från din plan, särskilt innan vanan är på plats så riskerar du att sluta göra det nya beteendet.

Mål

Ha alltid tydliga mål hur många du ska ringa och vad jag ska resultera i för att du ska känna dig tillfredsställd i din bearbetning på telefon. Korta mål och även på längre sikt. Hur många samtal ska du ringa varje vecka? Hur många nya kunder ska det resultera i per år?

Lycka till nu med mötesbokning som genererar kundmöten som genererar offertförslag som genererar i slutändan affärer. Ovan har du fått några stycken tips om hur du blir en bättre mötesbokare. Men det finns självklart mycket mer saker som går att påverka.

 

mvh Martin

 

By |2019-01-16T22:24:43+00:00december 17th, 2018|Uncategorized|