Hur får jag mina säljare att bli bättre på mötesbokning? (del 1)

Hej,

Boka själv eller anlita en extern mötesbokare? Den frågan ställer sig många, du är alltså i gott sällskap. Jag tycker du ska boka själv. Att boka kundmöten med hjälp av telefon på ett framgångsrikt sätt är en utmaning för många och då tar en del hjälp av en extern mötesbokare. Detta fungerar för en del, men de flesta jag talar med vittnar om bokade möten där man som säljare, när man dyker upp, knappt känner sig välkommen. Professionella mötesbokare är många gånger (inte alla) duktiga på att övertala (påtvingat) istället för att övertyga (goda argument) om att boka ett möte med företaget de företräder.

Problemet med att använda en metod som bygger på övertalning är att man kan känna sig tvingad att tacka ja men att senare då ändra sig till ett nej. Detta blir en nackdel för dig som säljare som får slösa tid på att åka på möten som inte genererar någonting i slutändan.

Du vill ju boka så många möten som möjligt på så få samtal som möjligt, alltså ha en hög konvertering. När du ringer så har du två faktorer som avgör hur resultatet ska bli, kvantitet och kvalitet. Alltså, hur många samtal du ringer och med vilken kvalitet dessa samtal görs. Och förresten om du trodde att kalla samtal eller kallbearbetning inte behövs eller funkar längre så tycker jag att du ska ändra dig direkt för det gör det. Allting säljer inte sig själv med digital försäljning och sociala medier etc, helt beroende av bransch dock. Generellt hör jag många ursäkter att det inte fungerar att kallbearbeta ”i vår bransch”.  Så vad behöver du tänka på för att bli en bra mötesbokare?:

Vem ska du ringa?

Ringa in en målgrupp där du tror att du har stor chans att lyckas nå fram med ditt budskap. Fråga dig själv eller någon kollega varför just denna målgrupp skulle vara perfekt för ditt ändamål. Du kanske under processen eller när du börja ringa snabbt in ser att det är fel målgrupp och då är det bara att göra om förarbetet och testa på en ny målgrupp.

Kunskap om den jag ringer till

Oerhört viktigt att veta vem personen är som du ringer till är. Få saker är så irriterande som säljare som ringer och är dåligt pålästa på den bransch som den potentiella kunden jobbar inom. Vill du verkligen på ett bra sätt och snabbt bygga förtroende hos en person som du aldrig talat med så behöver du ha koll på den du pratar med för att bevisa för den att du förstår hens situation. Visar du inte det snabbt i samtalet så är du rökt och personen på andra sidan linjen slutar sannolikt lyssna aktivt på ditt budskap och läser istället till exempel genom sin mejl samtidigt som du fortsätter prata. Slöseri med tid?

I nästa blogginlägg på måndag kommer tre goda tips till. Titta gärna in då.

 

mvh Martin

By |2019-01-16T22:26:44+00:00december 10th, 2018|Uncategorized|