Hej,

Här kommer andra delen i min serie om DISC. Sedan första inlägget i denna serien så är jag ganska säker på att du talat med någon eller hört någon prata om DISC eller kommunicera/sälja med färger? Vad pratade ni om?

Det verkar helt enkelt väldigt populärt? Och det är det. Varför är det så? Varför har så många redan genomfört DISC-analys eller läst någon bok om DISC? Bara denna vecka har jag fått tre förfrågningar på DISC Workshops.

Varför DISC?

Jag ska försöka beskriva storheten med DISC på några rader, häng kvar och läs.

Jag vill ta starten i all kommunikation som vi gör eller alla säljsamtal vi genomför. Vad är syftet med all denna kommunikation? Väldigt ofta handlar det om att du vill påverka något eller någon på något sätt? Hängde du med? Påverka något eller någon på något sätt!

Varför vill du påverka någon eller något på något sätt? Det kan finnas en rad olika anledningar, faktiskt både med gott och ont syfte. Och här lägger jag in en brasklapp. Ja, DISC kan missbrukas, mer om det i senare avsnitt.

Men om vi utgår från att du är en god människa som vill göra gott? Du kanske vet något, kan något eller sitter på en särskild erfarenhet eller vill hjälpa en kund eller en kompis att få det bättre? Du har väl tipsat en kompis om en film, restaurang eller app någon gång? Nu kommer vi till kärnan vad jag tycker sälj handlar om och livet i stort…… ”Att HJÄLPA någon (En vän i nöd eller en kund?) från ett stadie till ett annat. Det känns meningslöst att sälja något eller bidra med kunskap som gör det sämre för kunden/vännen än de hade det innan? Så att hjälpa någon till ett högre stadie eller högre nytta som jag gärna kallar det.

 

 

En djupare innebörd

En liten paus här. Låt oss tro våra (MSS) kunder att jag, Peter, Björn och Mats är bra konsulter som skapar god avkastning hos våra kunder.

Detta faktum spelar ingen som helst roll om vi inte får en kund att köpa vår argumentation och bestämma sig för att prova oss. Vi kan vara världens bästa coacher men vad hjälper det om ingen väljer att slå till och bli coachad? Du kan sälja världens bästa bil, men om ingen vill köra den så hjälper det föga. Precis, och det är här DISC kommer in i bilden. DISC är bland annat ett verktyg för att se till att så många som möjligt kan, i vårt fall, bli hjälpta av våra tjänster. Krasst, att så många som möjligt tar möjligheten att coachas av oss så vi får lyfta dem till en ny nivå. DISC gör att vi når fram till fler personer både i säljögonblicket samt i coachningen, för vi som coacher behöver ju sälja in oss både till företaget men sedan även till den som ska bli coachad. Om den personen inte gillar oss eller inte får förtroende, ja då är vi åter igen på ruta ett. Det spelar då ingen roll hur bra vi är på det vi gör. Samma för dig.

I din roll som kompetent kick-ass säljare, vän, mäklare, KAM, ledare, elektriker, storchef eller franchisetagare så måste du få den du vill påverka att bestämma sig för att köpa ditt budskap. eller hur? Och på grund av att den målgrupp du vill påverka ofta (upp till 75%) är olika dig, så vinner du mycket på att förstå hur dessa vill bli bemötta av dig för att gilla dig.

DISC! Verktyget som hjäper dig att nå fram mentalt till kunden och få dem att bestämma sig att prova dig.

I nästa avsnitt talar vi om vilka andra effekter du och din arbetsgrupp får med DISC.

Ha det gott tills dess.

 

Martin