DISC! Verktyget du inte vill vara utan, del 2

Hej,

Här kommer andra delen i min serie om DISC. Sedan första inlägget i denna serien så är jag ganska säker på att du talat med någon eller hört någon prata om DISC eller kommunicera/sälja med färger?

Det verkar helt enkelt väldigt populärt? Och det är det. Varför är det så? Varför har så många redan genomfört DISC-analys eller läst någon bok om DISC? Bara denna vecka har jag fått tre förfrågningar på DISC Workshops.

Jag ska försöka beskriva storheten med DISC på några rader, häng kvar och läs.

Jag vill ta starten i all kommunikation som vi gör eller alla säljsamtal vi genomför. Vad är syftet med all denna kommunikation? Väldigt ofta handlar det om att du vill påverka något eller någon på något sätt? Hängde du med? Påverka något eller någon på något sätt!

Varför vill du påverka någon eller något på något sätt? Det kan finnas en rad olika anledningar, faktiskt både med gott och ont syfte. Och här lägger jag in en brasklapp. Ja, DISC kan missbrukas, mer om det i senare avsnitt.

Men om vi utgår från att du är en god människa som vill göra gott? Du kanske vet något, kan något eller sitter på en särskild erfarenhet eller vill hjälpa en kund eller en kompis att få det bättre? Du har väl tipsat en kompis om en film, restaurang eller app någon gång? Nu kommer vi till kärnan vad jag tycker sälj handlar om och livet i stort…… ”Att HJÄLPA någon (En vän i nöd eller en kund?) från ett stadie till ett annat. Det känns meningslöst att sälja något eller bidra med kunskap som gör det sämre för kunden/vännen än de hade det innan? Så att hjälpa någon till ett högre stadie eller högre nytta som jag gärna kallar det.

 

En liten paus här. Låt oss utgå från att jag är en bra konsult som skapar avkastning hos mina kunder oavsett huruvuda det är sant eller inte.

Om detta nu är sant så spelar detta faktum ändå ingen som helst roll att jag är duktig och bra på att leverera värde/nytta om jag inte får en person att köpa min argumentation och bestämma sig för att prova mig. Jag kan vara världens bästa coach men vad hjälper det om ingen väljer att slå till och bli coachad? Du kan sälja världens bästa bil, men om ingen slår till och vill köra den så hjälper det föga. Precis, och det är här DISC kommer in i bilden. DISC är bland annat ett verktyg för att se till att så många som möjligt kan, i mitt fall, bli hjälpta med mina tjänster. Krasst, att så många som möjligt tar möjligheten att coachas av mig så jag får lyfta dem till en ny nivå. DISC gör att jag når fram till fler personer både i säljögonblicket samt i coachningen, för jag som coach behöver ju sälja in mig både till företaget men sedan även till den som ska bli coachad. Om den personen inte gillar mig eller inte får förtroende, ja då är vi åter igen på ruta ett. Det spelar då ingen roll hur bra jag är på det jag gör. Samma för dig.

I din roll som kompetent kick-ass säljare, vän, mäklare, ledare, franchisetagare så måste du få den du vill påverka att bestämma sig för att köpa ditt budskap. eller hur? Och på grund av att den målgrupp du vill påverka ofta (upp till 75%) är olika dig, så vinner du mycket på att förstå hur dessa vill bli bemötta för att gilla dig.

DISC! Verktyget som hjäper dig att nå fram mentalt till kunden och få dem att bestämma sig att prova dig.

Sedan har du givetvis en annan aspekt som påverkar och det är om du har en produkt som är uppenbarligen bra och som är tekniskt fulländad för just den givna kunden. Men det vet du bättre än jag.

I nästa avsnitt talar jag om vilka andra effekter du och din arbetsgrupp får med DISC.

Ha det gott tills dess.

 

Martin

 

 

By | 2018-03-22T16:03:48+00:00 mars 9th, 2018|Uncategorized|