Har din katt feber Robert?

Hej och trevlig fredag till dig!

Jag är kluven på riktigt. Det finns säljare som anser sig vara helt fullärda och det finns de som anser att de är långt i från detta tillstånd. Ändå så kan det visa sig att det är den första kategorin som faktiskt är i stort behov av hjälp.  Det fick mig att skriva detta inlägg.

Du som är säljare och läser detta, har du någon gång funderat på korrelationen mellan att lyckas i ditt säljjobb och vilken inställning du har till att vilja utvecklas för att få bättre resultat? Ser du någon liknelse? Vem är du?

1. Du har en inställning att du vill ständigt skapa en bättre version av dig själv för kunna fortsätta  ha det så bra som idag eller till och med bättre?

Eller:

2. Är du säljaren som  är ”nöjd” där du befinner dig, med ok lön och hängandes i en trygg komfortzon där du inte vill se att dina säljresultat i jämförelse med kollegorna inte är lika bra längre?

Vem är du?

Jag möts ofta av säljare som säger att de INTE behöver coachning eller utbildning.  Ofta med huvudargumentet att de arbetat länge i den aktuella säljrollen och kan sälj! Och denna åsikt är väldigt svår att rubba oavsett vilka resultat jag visat att jag fått med säljare som ödmjukt insett liksom jag att vi behöver mycket träning för att  fortsätta nå bra resultat.

Ofta är anledningen till att du känner så här är att förändring ofta uppfattas otryggt. Vi vet vad vi har men inte vart vi är på väg som Reinfeldt sade i sitt sommartal 2016.

Om du inte vill träna på något eller anser dig vara så bra som det är möjligt, vad tror du då att dina chanser att lyckas är framöver? Bättre? Sämre? Någon sa att till mig för ett par år sedan att antingen Martin så avvecklas du eller så utvecklas du. Det finns inget statiskt inget mellanting, inget lagom. Allt runt dig utvecklas och blir bättre och ligger du själv kvar på samma nivå då kommer du bli omsprungen. Du kommer INTE få samma resultat om du fortsätter göra på samma sätt idag som för ett år eller en månad sedan.

Har din katt feber, Robert? Vad betyder det? Jo, alla människor är lata i grund och botten och du, jag/andra vill inte göra något vi inte behöver. Och särskilt inte om det är något som kan göra ont och där vi är osäkra på utgången. Det är då vi riskerar att cementera oss fast i komfortzonen. Då är vi kreativare än någonsin och hittar ibland de mest magiska ursäkterna för att slippa. Hitta en ursäkt för att inte göra sådant som du inte vill. ”Jag behöver inte!”,  ”Jag har redan gått utbildningar”, ”Jag har inte tid om jag ska hinna med att träffa mina kunder”, ”Jag har jobbat med sälj i 20 år”. ”Min katt har feber så jag kan inte idag”. Innerst inne vill vi bara inte. Känner du kanske igen dig?

 

Tänk dig att det är 2013  och du ÄR en Iphone 4 eller Samsung S3 detta årtal Galet bra telefoner! Då! Men nyligen lanserades Iphone X, det hetaste i mobilvärlden tillsammans med Samsung S8. Denna utveckling som skett, hur påverkar det vår syn dessa äldre lurar som naturligtvis inte förändrats? Hur många känner du idag med en Iphone 4? Din morfars/farfars favorittelefon?

Jag som sälj-/ledarutvecklare ifrågasätter ständigt mina teorier och det jag tycker är sant just nu i denna stund. För imorgon kan något förändrats runtomkring mig vilket gör att det jag tyckte var rätt inte är det längre och då måste jag anpassa mig för att lyckas. Fungerar den mallen jag utformade för kalla samtal förra året fortfarande eller måste den uppdateras för att mina kunder ska lyckas lika bra fortfarande? Deras kunder har förändrats och då behövs nya metoder när man ringer. Jag testar kalla samtal själv enligt mallen, funkar det? Funkar det inte? Ändra! Testa igen. Så förfinar du och ökar chansen till framgång.

Det krävs en kämpainsats för att sätta nya säljrekord. Det är inte jag som coach som löser din försäljning men jag guidar dig så du gör rätt saker, men du måste göra sakerna.

Jag tror på dynamik. Jag tror på att ifrågasätta mig själv för att jag ska utvecklas ständigt.  Jag tror på att jag varje dag kan bli bättre för mina kunder. Jag tar intryck, inser misstag, tänker, testar, utvärderar och utvecklas. I love it.

5 steg för att utvecklas som du kan testa idag:

  1. Våga ifrågasätta det du vet idag, är det verkligen sant/gäller det fortfarande?
  2. Börja träna på EN ny sak varje vecka. Tex: Denna vecka ska jag alltid fråga de kunder jag talar med om hur bra det går för dem på en skala från 1-7. Eller du ska fråga dina kunder vad de skulle vilja ha mer från dig om de fick bestämma. Bestäm dig för EN sak endast.
  3. Fråga 5 kollegor du arbetar med om vad de tycker att du skulle kunna bli bättre på. Fråga dem som är ”äckligt ärliga”. Sluta omge dig med JA-sägare. Våga gå till de som du vet inte tycker som du om du egentligen är ute efter medhåll. Medhåll kan du få från dig själv.
  4. Fråga 5 kunder hur du skulle kunna hjälpa dem ännu mer.
  5. Be din chef bekosta en utbildning till dig i det ämne du tror du skulle kunna bli så mycket bättre på, som skulle göra att dina kunder blir ännu lojalare.

Trevlig helg

 

Martin

By | 2017-10-07T09:22:33+00:00 oktober 6th, 2017|Mäklare, Uncategorized|