Hur gärna vill du lyckas öka din försäljning, kan du tänka dig lyfta luren?

Hej,

I fredags var jag och föreläste på en stor regionträff för en av de större mäklarkedjorna. Mycket inspirerande, för båda parter inser jag efter feedbacken i min inkorg i helgen och idag. Kul!

Jag tänkte inleda med ett av ämnena från i fredags. Att lyckas med dina kalla samtal. ”Kalla samtal?? What, det är väl dött? ” Cold Calling not dead? Utan att svara direkt på den frågan åt dig så säger jag såhär. Tror du att du ökar eller minskar dina chanser att lyckas boka möten på kalla samtal om du tror att det är en död kanal?

Ett kallt samtal är ett samtal  till en potentiell kund som du tidigare aldrig talat med. Bara den tanken är skrämmande för många, att ringa till personer som de aldrig träffat eller talat med. Vanligaste orsaken till denna känsla är att du kanske är rädd att uppfattas på ett eller annat ofördelaktigt sätt.

Dock är det så att du troligen inte säljer strump- eller kalsongabonnemang, du säljer en tjänst eller produkt som  din kund tjänar på att använda. Och detta är en viktig skillnad för att du ska se på dig själv på rätt sätt när du kontaktar kunder kallt. Du är en hjälpare och de kommer inse att du är just det!

När jag coachar säljare i detta ämne så är det självklart med delade känslor, flera tycker det är tråkigt och vill inte/tror inte på det, men andra gör det ofta och väldigt bra med avkastning.  Enkelt uttryckt tror skillnaden däremellan ligger i att de säljarna har kommit över den mentala spärren och slutat fokusera på vad de TROR att andra tycker om dem.  Eller vad tror du?

De första stegen mot att ringa kalla samtal och göra detta framgångsrikt är följande:

  1. Bestäm dig, ingen annan kan bestämma över dig. Eller tänker du att det inte går och förlorar många affärer.
  2. Ring många samtal, alla behöver träna för att få färdighet. Hur mycket mer tränar en elitidrottare på sin sport än du på ditt jobb?
  3. Sluta lyssna på vad andra säger. Jag tänker såhär. Desto fler som säger att kalla samtal är dött, desto lättare för mig. Vilket spår tänker du välja?
  4. Fundera inte på när du ska börja, fundera på HUR du ska göra för att bli framgångsrik.

Sammanfattningsvis. Det är din hjärna som är det största hindret för att lyckas hitta nya kunder med telefonen, inte kundernas inställning. Tror du fortfarande att det är det digitala som ska lösa alla dina problem? Tänk om.  Ta en lapp och sätt upp på väggen och på den skriver du: idag hade jag kunnat prata med 10 kunder som velat få besök från mig. Imorgon ringer jag dem!

Lycka till

mvh Martin

Sälj- och ledarutvecklare

0767-123 150

instagram: #stenportsales

By |2018-10-30T15:50:48+00:00september 11th, 2017|Uncategorized|