Ja som säljare eller ledare så vill du att dina kunder eller anställda ska gilla dig. För om de gillar dig så får de förtroende för dig. Och får du förtroende, ja då kan du påverka.

 

DISC

Idag utbildade jag ett företag i DISC- självskattning. DISC handlar i stort om att förstå vilken typ av beteenden man själv har samt kunna avläsa vad andra människor har för beteenden och att kunna förstå hur ditt beteende  får människor att tycka saker om dig. Vad kan du göra för att de ska tycka andra saker om dig som är mer fördelaktigt för att ni ska kunna komma överens bättre och göra mer affärer ihop?

Vanligaste kritiken som uppstår kring DISC är att det handlar om att du ska ”ändra sin personlighet”. Det stämmer inte. Du kan inte ändra din personlighet om du är en normalt frisk person. Detta handlar om att anpassa sig tillfälligt till andra människors sätt att kommunicera för att bättre nå fram till dem. En hel del av detta gör vi omedvetet vilket gör att du kan kommunicera extremt bra med 25% av svenskarna för att ni är väldigt lika hur ni kommunicerar.  Sedan finns det 75% som inte kommunicerar som du. 25% av dessa kan du lyckas ganska bra med ändå på grund av att vi människor är adapterbara. Men! De sista 50%, de är svåra att lyckas nå perfekt om du inte känner till DISC.

 

Hur många fler vill du nå fram till?

Så frågan är vilken ambitionsnivå du har. Vill du lyckas med 50 eller nästan 100% av dina potentiella kunder/ anställda? Nästan 100% skriver jag, för det finns alltid några % som du aldrig kommer gå ihop med oavsett vad du gör. Alla funkar inte med alla.

Ett exempel. Låt säga att du vill för fram ett budskap till någon. Om du skulle veta att denna personen föredrar människor som är raka, som agerar övertygande, snabbt och visar att de vill vara bäst. Tror du då att du det blir någon skillnad om du kommunicerar på detta sätt med personen eller om du gör tvärtom och agerar försiktigt och tänker igenom alla beslut länge och väl innan du kommer till beslut?

1928 skrev William Marston ”Emotions of normal people”. Han fokuserade på psykologin hos friska människor inte sjuka. Han förklarade människors beteenden utefter fyra parametrar: Dominance, Influence, Steadiness och Compliance, DISC!

DISC har använts under en lång tid och av många personer så det finns ett brett svarsmaterial att studera. Efter en statistisk analys av 44000 svar så har man under 2014 gjort förbättringar av analysen som har ökat tillförlitligheten från en tidigare bra till en nu mycket god nivå. Att ha tillgång till ett så stort material och utnyttja detta till att ständigt förfina analysen är en av de viktigaste faktorerna som gör DISC till ett pålitligt, säkert och effektivt verktyg.

Ja DISC gör dig till en mycket bättre säljare, men även ledare! Det kommer du inse när du får ett 12 sidigt protokoll i din hand om vem du är, hur din beteendestil är och hur andra uppfattar dig. Att få denna insikten kommer förändra din syn på försäljning och din förmåga att påverka. Önskar du en länk till ett DISC-test så kan jag förse dig med detta. Jag är så säker på att detta kommer förändra dig att du får pengarna tillbaks om du inte tycker att det var givande inom 60 dagar. Boka ditt DISC-test idag hos mig och starta din resa nu. hello@martinstenport.se

mvh Martin

 

 

 

 

Kontakta Oss

    NAMN

    E-POST

    MEDDELANDE